Facebook Instagram
3 kép, ami bemutatja, hogy mi az a mélységélesség

3 kép, ami bemutatja, hogy mi az a mélységélesség

Hogy miért írok egy egész cikket erről a kifejezetten fotós szakkifejezésről? Azért, mert ha még komolyabban nem foglalkoztál a fotózással, valószínű, hogy nem tudod mit is takar ez a fogalom. Abban viszont egészen biztos vagyok, hogy számtalan olyan képet láttál már, ahol a fotós a mélységélesség tudatos használatával emeli ki a kép mondanivalóját. Sőt, a filmekben is megfigyelhető, hogy az operatőr a mélységélesség változtatásával irányítja a néző figyelmét a kívánt helyre.

De lássuk is, hogy mi az a mélységélesség!

"A mélységélesség az a sáv, amely egy fényképen az élesen megjelenő részt foglalja magába. A kép legélesebb része a fókuszpontnál van, ezért célszerű azt a témára vagy a téma azon részére irányítani, melyre a fotós a figyelmet terelni kívánja. A fókusztól távolodva (a fényképezőgép felé, valamint az ellenkező irányban) az élesség csökken, de bizonyos távolságra a kép még elfogadhatóan éles. Tulajdonképpen ebből a két részből, a fókusz előtti és mögötti területből tevődik össze a mélységélesség. Ami ezen kívül esik, az jól láthatóan életlen." Bővebben itt olvashatsz róla.

Hú! Ez elég tudományosnak hangzik, de mutatok fotókat, és azonnal meg fogod érteni.
Az alábbi képen a háttérben a legelésző lovak jól kivehetőek (főleg, ha belenagyítasz, vagy a galériában az esküvői fotók közt megkeresed), pedig az esküvői pártól kb. 200 méterre voltak. Tehát a képet úgy készítettem el, hogy a mélységélességet nagyra állítottam. (A mélységélességet több tényező beállítása befolyásolja, de ez már tényleg nagyon szakma. Ha mégis érdekel, itt egy nagyon jó interaktív anyag róla.)

A kép úgy született, hogy fotózkodás közben a vőlegénynek megtetszettek az állatok, és kért, hogy készítsek olyan fotót, ahol a háttérben a lovak is láthatóak lesznek. Mondtam, hogy rendben, mire a vőlegény:
- De tényleg meg tudod csinálni, hogy ne elmosódott foltok legyenek?
- Igen, meg tudom csinálni. A lovakat is látni fogjátok.

A következő két képet alacsony mélységélességgel készítettem, azzal a különbséggel, hogy az elsőn a fényképezőgép és a kép fókuszpontja között (ahol legélesebbnek látszik a kép) nem volt semmi, míg a második képen a kamera és a fókuszpont közzé "belecsempésztem" a környezet növényzetét.

A kép története:
Volt tanárommal, Dihen Csabával voltam kreatív fotózáson. Olyankor, ha két fotós van, az a szabály, hogy egyszerre csak az egyik fotós dolgozik, mert különben akiket fotóznak nem tudják, hogy melyik kamerába nézzenek. Így dolgoztunk mi is, de miközben Csaba fotózta a párt, észrevettem a fatuskóra félretett menyasszonyi csokrot. Letérdeltem a földre, alacsony mélységélességet állítottam a teleobjektíves gépemen, és "célkeresztbe vettem", azaz fókuszpontba állítottam a csokrot, mégpedig úgy, hogy a háttérben az esküvői pár is látszódjon. Az alacsony mélységélesség miatt a csokor előtti és mögötti terület is elmosódott, ami egy különös hangulatot ad a képnek.

Ezen a képen, az látható, hogy a viszonylag alacsony mélységélesség miatt a pár ugyan éles, de a fényképezőgép és a közöttük lévő növényzet elmosódott. Ezzel a beállítással az volt a célom, hogy érzékeltessem a nyári vihar miatt hirtelen feltámadt szelet. A gyülekező sötét felhők, a szélben hajladozó növényzet éles kontrasztban áll a boldog jegyespárral. "Az élet viharaiban is kitartunk egymás mellett." Ezt üzeni nekem ez a kép.

Na? Most már érthető? Ha igen akkor, tudod a válasz erre a kérdésre:
A filmekben milyen szituációkban használják leginkább az alacsony mélységélességet, és milyen hatást szeretnének ezzel elérni?

Kövesd a DobiZsufotó facebook oldalam, hamarosan olvashatod és láthatod is a választ!

Vissza a blog oldalra